miercuri, 7 septembrie 2011

Sisteme Bune vs. Sisteme Rele (I)

Exista sisteme bune si sisteme rele? V-ati pus vreodata intrebarea: cat de bun este sistemul pe care il conduc? Un sistem care este certificat este un sistem bun? Este certificatul un criteriu pentru clasificarea sistemelor?
As spune ca, mai degraba, certificatul de conformitate ISO este un criteriu si nu un argument pentru a sustine ca un sistem de management ISO este bun. Este bun pentru ca a fost auditat de catre o parte externa (organism de certificare) si pentru ca la evaluare au fost utilizate criterii bine precizate (cerintele unui standard ISO ori OHSAS). Un certificat poate sustine prezumtia ca un sistem respecta cerintele unui standard. Deci sistemul este conform cu standardul.
Asadar, daca discutam de sisteme de management certificate, toate acestea sunt bune, pentru ca au fost deja verificate si certificate, deci corespund unor criterii comune, unei evaluari dupa aceleasi criterii.
Totusi, sistemele de management difera foarte mult de la o organizatie la alta. Revine intrebarea: atunci ce le face pe unele mai bune, iar pe altele mai putin bune? Un potential raspuns ar fi legat de ”performanta” sistemelor. Un sistem este mai bun decat altul daca el este mai performant.

Dar ce inseamna ca un sistem sa fie ”performat”? Aici exista un singur raspuns: un ”sistem performant” este un sistem care produce ”rezultate”, ori rezultate asteptate (planificate). La modul general, ”rezultatele” unui sistem de management ISO sunt centrate pe ”indeplinirea obiectivelor planificate”. Cu alte cuvinte, un sistem care isi atinge obiectivele (planificate), iar acestea sunt suficient de realiste, este un sistem performant.

Din pacate, de multe ori managerii de sisteme stabilesc obiective care, din start, sunt imposibil de realizat ori sunt total inadecvate cu realitatea organizatiei ori cu prioritatile pentru dezvoltare.

Am in minte exemplul unei organizatii care, an de an, isi stabileste ca obiective de mediu sa ajunga la performanta de a colecta selectiv deseurile generate din activitatile proprii. An dupa an, organizatia tinde sa devina mai buna prin colectarea selectiva a deseurilor pe tipuri de deseuri. In primul an obiectivul a fost atins. In al doilea an, organizatia a uitat ca obiectivul sau din primul an a fost sa asigure conditiile tehnice si organizatorice pentru a asigura o gestiune separata a deseurilor si a luat-o de la capat. In al treilea an tot asa. Atunci unde este performanta sistemului?

Ar trebui ca, odata create premisele unei practici bune, organizatia sa transfere catre utilizatorii ei interni infrastructura si criteriile de operare nou create, iar sistemul sa genereze in continuare noi obiective, noi potentiale de imbunatatire. Sistemul, asa cum este el definit prin cerintele din standard, utilizeaza alte instrumente pentru corectarea eventualelor disfunctionalitati. Daca ceva nu a mers bine ca urmare a implementarii in primul an a obiectivului de mediu, alte instrumente de sistem corecteaza acest lucru.

Din acest exemplu se naste o intrebare: de ce organizatiile continua sa defineasca, an dupa an, obiective care sa duca la acelasi rezultat? Care este performanta unui astfel de sistem? Este ca si cum, avand intentia sa construim o casa, mai intai punem o caramida, apoi o dam jos si iar o punem la loc. Unde este casa? Cand va fi ea gata?

Un alt exemplu este legat de obiectivele care vor sa fie ambitioase. Sa presupunem ca o organizatie are mari probleme cu evacuarea apelor uzate. Toate analizele interne arata ca trebuie sa investeasca intr-o statie noua de epurare. Dar organizatia nu are fondurile necesare pentru realizarea investitiei.

Responsabilul de mediu defineste an dupa an ca obiectiv de mediu ”imbunatatirea capacitatii de epurare a statiei de epurare” cu program de management de mediu ”realizarea unei noi statii de epurare conforme”.

Este o altfel de situatie, dar intrebarea ramane aceeasi: Cat de performant este un sistem care nu poate sa asigure indeplinirea obiectivelor sale?

Mihai Dogariu
Trainer si Auditor extern
pentru Sisteme de Management ISO/OHSAS

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu