miercuri, 21 septembrie 2011

Omul cu certificatul

Omul cu certificatul sau cat de rau poate sa fie un sistem de management ISO/OHSAS

Mi-a venit in minte povestea unui auditat, manager de sistem, care mi-a marturisit, cu ocazia unui audit, ca nu prea este incantat de noul sau job, pe care-l primise de la directorul lui, pentru ca niciun alt coleg nu-l dorise. El trebuia „sa se ocupe” de sistem (de management de mediu). „Oricum sistemul este doar un pretext, de fapt avem nevoie doar de certificatul de conformitate ISO 14001 in cadrul licitatiilor,” mi-a declarat el. ”Stii si tu ca nu esti eligibil la licitatii daca nu-l ai.”

Ma gandesc ca este ceva cumplit sa faci ceea ce nu iti doresti, iar produsul muncii tale sa fie luat complet in neserios de echipa in cadrul careia lucrezi. Sa faci ceva care este destul de complicat, dar de care sa nu aiba nimeni cu adevarat nevoie. Pentru ca singura utila este hartia (certificatul).

Presupun ca nimeni nu-si doreste sa fie in pielea auditatului meu.

Cum ar putea el sa faca astfel incat sa devina atras de noul sau job si, mai mult, ca an de an sa raspunda la auditul extern de certificare, supraveghere etc. si sa sustina in fata auditorului cat de bine functioneaza sistemul pe care il coordoneaza, cand, de fapt, nu prea doreste nici job-ul, nici sistemul? De fapt, misiunea lui (obiectivul sau personal) este sa tina cu dintii de certificat ca sa nu fie retras de organismul de certificare. Fara sustinere din partea top managementului, fara ajutorul colegilor, fara resurse, fara motivatie!

Din fericire, nu am intalnit foarte multe exemple de acest fel. Ce putem spune despre o asemenea situatie? Comentarii pe tema ei se pot face multe. Eu prefer acum sa ma ocup de ea din perspectiva pe care am discutat-o si in postarile anterioare: cat de bun sau cat de rau poate sa fie un astfel de sistem de management?

Evident un sistem nedorit nu poate sa produca performanta, mai ales daca resursele sunt zero. Am spus ca performanta unui sistem de management este data de rezultatele lui, adaptabilitate la schimbari si scop in cadrul activitatilor afacerii. In cazul nostru, unicul scop al sistemului este sa obtina si sa pastreze certificatul de conformitate ISO. Ar trebui sa fie oare acesta scopul unui sistem de management? Nici pe departe.

De asemenea, poate un sistem de management fara scop sa duca la rezultate planificate, conform cerintelor standardului? Nu cred.

In fine, poate acest sistem de management sa raspunda la schimbarile din organizatie? Este posibil, poate, ar trebui.... Nu. Nu este. De fapt, misiunea sistemului este sa pastreze cu orice chip certificatul de conformitate, care devine cheia intregului efort facut de organizatie.

Acest tip de sisteme de management ISO poarta un grad foarte mare de formalitate, consuma resurse si genereaza frustrare. Un astfel de sistem de management nu va gestiona niciodata riscurile (de mediu, in acest caz) ale afacerii, el se va concentra pe ”managementul pastrarii certificatului”.

Un manager de sistem care are o astfel de poveste are o misiune grea in cadrul organizatiei sale, dar si in fata auditorilor externi. Este ”Omul cu certificatul”.

Mihai Dogariu
Trainer si Auditor extern
pentru Sisteme de Management ISO/OHSAS

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu