Despre coordonatorul activitatii de
protectie a sanatatii in relatie cu mediul din unitatile sanitare si treburile
lui
In articolul
anterior am vazut ceea ce cere Ordinul 1226/2012 pentru unitatile sanitare in
legatura cu atributiile personalului in domeniul deseurilor. Toate aceste cerinte
pot fi considerate inregistrari necesare pentru a acoperi cerinta 4.4.1 din ISO
14001 referitoare la rolurile si atriburiile celor care iau parte la „sistemul
de management” ori de gestionare a deseurilor in unitatile medicale. Trebuie
vazut aici acest sistem ca parte a unui sistem "mai mare" de management de mediu la nivel de unitate sanitara.
Actorul cheie
al acestui Ordin este Coordonatorul activitatii de protectie a sanatatii in relatie
cu mediul din unitatile sanitare (denumit
in continuare Coordonator).
El este „cadru medical certificat de catre Institutul National de Sanatate
Publica - Centrul National de Monitorizare a Riscurilor din Mediul Comunitar
(CNMRMC)”. O data la 3 ani el va trece pe la CNMRMC pentru instruire si
certificare a competentelor. Evident in cadrul cerintelor ISO 14001 asta se
verifica la cerinta 4.4.2 din ISO 14001.
Figura - Actorii gestionarii deseurilor intr-o unitate sanitara
Coordonatorul
are ca atributii elaborarea „Planului de
gestionare a deseurilor rezultate din activitatile medicale”, document care
este detaliat ca si continut in anexa la Ordinul 1226/2012. Planul are la baza alte documente
interne precum: Regulamentul intern
si Codurile de procedura pentru
colectarea, stocarea, transportul, tratarea si eliminarea deseurilor medicale
periculoase (a nu se confunda aici regulamentul mentionat cu regulamentul de
ordine interioara cerut de alt act de reglementare). Regulamentul si codurile
de procedura sunt alte pachete de documente care trebuie elaborate in
interiorul unitatii sanitare (cerintele 4.4.4 si 4.4.5 din ISO 14001).
Tot
coordonatorul are atributii in coordonarea si raspunde de sistemul de
gestionare a deseurilor in unitatea sanitara. De aici Ordinul ne spune ca el
elaboreaza Regulamentul intern
referitor la colectarea separata pe categorii, stocarea temporara,
transportarea si eliminarea deseurilor (denumit in continuare regulament
intern) si clasifica deseurile
generate in conformitate cu anexa nr. 2 la HG nr. 856/2002. Aici deja intervine
si cerinta 4.5.4 din ISO 14001 privind controlul inregistrarilor.
Atentie,
aici e o capcana. Se mentioneaza despre „sistemul
de gestionare a deseurilor in unitatea sanitara”, notiune care nu este
definita in Ordin sau in Norma Tehnica, dar care poate sa fie legata de
domeniul deseurilor medicale,
periculoase si nepericuloase (a se vedea art. 8 din Norma Tehnica, adica un
numar fix de coduri de deseuri) ori de toate deseurile generate intr-o unitate sanitara,
deseuri medicale si alte tipuri de
deseuri (non-medicale) (de exemplu: uleiul uzat rezultat de la o instalatie
din pod sau de la subsol, de la centrala termica ori garaj si care nu are
legatura directa cu ceea ce este mentionat in Ordinul 1226/2012).
Regulamentul intern mentionat poate fi un
manual, o procedura, deci rezultatul aplicarii cerintei 4.4.4 din ISO 14001
(ori o combinatie cu cerinta 4.4.6 din ISO 14001).
Nu numai
Regulamentul intern trebuie elaborat de coordonator. Se adauga si Codul de procedura a „sistemului de
gestionare a deseurilor medicale periculoase”. Aici se mentioneaza ca sistemul
de gestionare este al „deseurilor medicale periculoase”.
Ce mai face
coordonatorul?
- evalueaza cantitatile de deseuri medicale periculoase si nepericuloase produse in unitatea sanitara; pastreaza evidenta cantitatilor pentru fiecare categorie de deseuri si raporteaza datele in conformitate cu HG nr. 856/2002 (aici sunt incluse cerintele 4.4.3, 4.4.6 si 4.5.1 din ISO 14001);
- coordoneaza activitatea de culegere a datelor pentru determinarea cantitatilor produse pe tipuri de deseuri, in vederea completarii bazei nationale de date si a evidentei gestiunii deseurilor medicale (cerinta 4.5.1 din ISO 14001);
- supravegheaza activitatea personalului implicat in gestionarea deseurilor medicale periculoase (cerinta 4.4.6, posibil 4.4.7 din ISO 14001);
- se asigura de cantarirea corecta a cantitatii de deseuri medicale periculoase care se preda operatorului economic autorizat, utilizand cantare verificate metrologic (cerinta 4.5.1 din ISO 14001);
- propune si alege solutia de eliminare finala intr-un mod cat mai eficient a deseurilor medicale periculoase in cadrul fiecarei unitati sanitare (perinta 4.3);
- verifica daca operatorul economic ce presteaza servicii de transport al deseurilor medicale este autorizat, conform prevederilor legale, pentru efectuarea acestei activitati si daca autovehiculul care preia deseurile corespunde cerintelor legale (cerintele 4.3.2, 4.4.6, 4.5.2);
- verifica daca destinatarul transportului de deseuri este un operator economic autorizat sa desfasoare activitati de eliminare a deseurilor (cerintele 4.3.2, 4.4.6, 4.5.2);
- colaboreaza cu persoana desemnata sa coordoneze activitatea de gestionare a deseurilor rezultate din unitatile sanitare in scopul derularii unui sistem de gestionare corect si eficient a deşeurilor periculoase (4.4.1, 4.4.3, 4.4.6, 4.4.7 din ISO 14001);
- este responsabil de indeplinirea tuturor obligatiilor prevazute de lege in sarcina detinatorului/producatorului de deseuri, inclusiv a celor privitoare la incheierea de contracte cu operatori economici autorizati pentru transportul, tratarea si eliminarea deseurilor medicale (4.3.2, 4.5.2 din ISO 14001).
Ce nu am spus
aici? Coordonatorul este numit de catre reprezentantul legal al unitatii
medicale, care poate sa fie manager, director, administrator, medic titular.
Vedem in
persoana acestui coordonator un
personaj cheie in jocul deseurilor medicale prin unitatile sanitare. El elaboreaza
documente (reguli), aplica si vegheaza ca aceste reguli sa produca rezultate
asteptate, controlate si sigure pentru buna functionare a unitatii sanitare, produce
inregistrari, pastreaza evidenta si raporteaza conform prevederilor legale,
proiecteaza infrastructura, achizitioneaza diverse necesare functionarii de zi
cu zi a sistemului (containere, pungi colarate etc.). El cunoaste cel mai bine
legislatia aplicabila si evalueaza gradul in care unitatea sanitara respectiva
aplica corect aceste prevederi. Tot el, coordonatorul, este persoana care
stabileste unde, cand si sub ce forma pleaca si sunt distruse controlat
deseurile medicale periculoase. De
asemenea, el stabileste si regulile pentru ceilalti actori in cadrul sistemului
de gestionare a deseurilor in unitatile medicale. Si tot el merge cel mai des
la instruire in domeniul gestionarii deseurilor medicale. El aplica de fapt
multe dintre cerintele ISO 14001 si de fapt nici el nu stie treaba asta!
Ce am vazut
in Ordin ca nu face coordonatorul: auditul de deseuri.
Cam atat pentru astazi. In zilele urmatoare revin cu noi aspecte in paralela propusa.
Ti-a placut articolul? Nu uita sa dai Like. De asemenea nu uita ca ne gasesti si pe Facebook
Lasa un comentariu aici si cu siguranta va fi citit si de altii care au nevoie, ca si tine, de un spatiu in care sa comunice despre preocuparile comune in domeniul deseurilor.
Mihai Dogariu
Lector si auditorpentru sisteme de management ISO/OHSAS
TÜV Thüringen/TÜV Karpat
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu