Despre documente si inregistrari
Pentru ca
facem o paralela intre un standard (ISO 14001:2005) si un text legal (Ordinul
1226/2012) nu putem sa nu discutam despre un subiect care este foarte sensibil
in orice organizatie care are implementat si certificat un sistem de management
de mediu conform ISO 14001.
Sistemele de
management, fie ele de calitate, mediu, sanatate si securitate ocupationale, de
securitate a informatiei etc., toate au la baza documente (manuale, proceduri, instructiuni) si inregistrari. Acestea ne invata „cum sa facem ceea ce trebuie sa facem” (procedurile de
exemplu); si arata „cum am facut ce trebuia sa facem”
(inregistrarile).
In Standardul
ISO 14001 exista trei cerinte prezentate la sectiunile 4.4.4 Documentatie,
4.4.5 Controlul documentelor si 4.5.4 Controlul inregistrarilor, care se ocupa
cu fabricarea de reguli scrise si de dovezi privind actiunile din cadrul
sistemului de management de mediu.
Ordinul 1226/2012 prezinta o serie de reguli dupa care
cere organizatiilor (unitatilor sanitare) sa isi dezvolte proceduri proprii pentru realizarea de actiuni si inregistrari; acestea din urma urmand a
fi raportate catre autoritatile statului (pentru aceste reguli Ordinul prezinta
cerinte detaliate, continut si modele de formulare).
Am facut o
scurta lectura a textului din Ordinul 1226/2012 si am extras cateva dintre cele mai importante dovezi ale documentelor de sistem. Avem
asa:
(1) Planul de gestionare a deseurilor
rezultate din activitatile medicale.
Ordinul 1226/2012 prezinta in anexa continutul cadru al acestuia. El este un document obligatoriu
pentru toate unitatile sanitare care desfasoara activitati medicale si este
cerut pentru obtinerea vizei anuale a autorizatiei sanitare de functionare.
Exceptie fac unitatile sanitare care desfasoara activitati medicale si care
genereaza mai putin de 300 kg de deseuri periculoase intr-un an.
Planurile de
gestionare a deseurilor medicale sunt analizate si actualizate anual si sunt
revizuite o data la 5 ani. Ele trebuie sa fie aprobate de directiile de sanatate
publica judetene, respectiv a Municipiului Bucuresti. Ele fac referire ori genereaza noi documente / inregistrari in sistem (politici, obiective, planuri de actiune etc.)
(2) Fise de post: Art. 9. din Ordinul 1226/2012
prevede: „in toate unitatile sanitare, activitatile legate de gestionarea deseurilor
rezultate din activitatile medicale fac parte din obligatiile profesionale si
sunt inscrise in fisa postului fiecarui salariat”. Cu alte cuvinte in fisele de
post ale salariatilor apar prevederi noi si obligatorii cu privire la
atributiile lor in legatura cu gestionarea deseurilor (a se vedea aici mai mult).
(3) Decizii interne de numire: Art. 54 din Ordinul 1226/2012, la
punctul c) prevede ca reprezentantul legal al unitatii medicale „desemnează o
persoană, din randul angajatilor proprii, ... care sa urmareasca si sa asigure indeplinirea
obligatiilor prevazute de Legea nr. 211/2011, de prezentele norme tehnice,
precum si de legislatia specifica referitoare la managementul deseurilor...”.
Alte decizii
interne de numire: Art. 51, alineat (2) prevede ca: „o persoana desemnata de
coordonatorul activitatii de protectie a sanatatii in relatie cu mediul tine
evidenta deseurilor pe tipuri si este responsabila cu completarea formularelor
prevazute in anexa nr. 1 la HG 856/2002. Aceasta persoana isi desfasoara
activitatea sub indrumarea si controlul coordonatorului activitatii de protectie
a sanatatii in relatie cu mediul care asigura furnizarea datelor privitoare la
cantitatile de deseuri colectate, pe tipuri, conform metodologiei prevazute in
anexa nr. 2 la ordin”.
(4) Planuri, strategii de management si
proceduri medicale, regulamentele interne si codurile de procedura: aici avem un ansamblu de documente
care descriu un intreg sistem de documente de management sau de gestionare a
deseurilor medicale din unitatile sanitare. Se distring doua feluri de
documente:
- Regulamentul intern;
- Coduri de procedura.
(5) Planuri de interventie pentru
situatii deosebite:in
legatura cu transportul de deseuri medicale periculoase. Astfel, art. 38 din
norma tehnica, la paragraful 3) prevede ca „producatorii de deseuri periculoase
au obligatia sa elaboreze... planuri de interventie pentru situatii deosebite si
sa asigure conditiile de aplicare a acestora”.
(6) Raport anual privind activitatea
de gestiune a deşeurilor,
formulare privind evidenta deseurilor
conform HG 856/2002 (a se vedea mai multe aici) si formulare de transport deseuri conform HG 1061/2008 (a se vedea mai
multe aici). Aici apare ceva nou: Art 52. (2) „Unitatile prezinta anual un
raport privind activitatea de gestiune a deseurilor, in conformitate cu
metodologia prevazuta in anexa nr. 2 la ordin, sectiunea 5.2, partea I”.
Modelul de raportare este prefabricat si dezvoltat in textul metodologiei.
(7) Dovezi privind instruirea si
formarea profesionala a angajatilor:
cu privire la gestionarea deseurilor medicale. Inregistrarile trebuie sa
cuprinda instruirea la angajare; la preluarea unei noi sarcini de serviciu sau
la trecerea pe un alt post; la introducerea de echipamente noi sau la
modificarea echipamentelor existente; la introducerea de tehnologii noi; la
recomandarea persoanei desemnate sa coordoneze activitatea de gestionare a deseurilor
rezultate din unitatea sanitara existenta care a constatat nereguli in
aplicarea codului de procedura, precum si la recomandarea inspectorilor
sanitari de stat; la recomandarea coordonatorului activitatii de protectie a sanatatii
in relatie cu mediul; periodic, indiferent daca au survenit sau nu schimbari in
sistemul de gestionare a deseurilor medicale” Art. 55 (1).
(8) Procedura (regula) pentru
realizarea instruirilor:
Art. 55 (2) prevede ca „perioada dintre doua cursuri succesive este stabilita de persoana desemnata din
cadrul directiei de sanatate publica judetene sa coordoneze activitatea de
gestionare a deseurilor rezultate din unitatile sanitare existente in judet,
dar nu trebuie sa depasească 12 luni.
(9) Planul de formare profesionala
continua a angajatilor din unitatea sanitara cu privire la gestionarea deseurilor
medicale: care trebuie
aprobat de reprezentantul legal al unitatii medicale (manager, director,
administrator, medic titular), art. 57, paragraf h).
(10) O altfel de evidenta a gestionarii
deseurilor (alta
diferita de cea din HG 856/2002): este descrisa in Metodologia anexata la
Ordinul 1226/2012 la sectiunea 5.1. Aceasta evidenta a deseurilor este extinsa
de la unitatile sanitare, astfel cum sunt ele definite in Ordin, la unitati
precum farmacii, drogherii, unitati autorizate pentru vanzarea sau distributia
medicamentelor si produselor farmaceutice; unitati de productie, depozitare si
pastrare a medicamentelor si a produselor biologice; etc. In cazul deseurilor
de medicamente.
(11) Regulament intern privind modalitatea in care fiecare
container sau recipient continand deseuri trebuie etichetat in sectia/laboratorul
in care a fost umplut, folosindu-se etichete autocolante cu datele de
identificare ale unitatii sanitare, sectia/laboratorul si data umplerii.
Sectiunea 3.3 din Metodologie prevede ca acest regulament sa fie elaborat de
catre coordonatorul activitatii de protectie a sanatatii in relatie cu mediul.
(12) Registru de evidenta a deseurilor – sectiunea 5.1 din Metodologie.
(13) Fisa interna de gestionare a
deseurilor.
Am pus intr-o
lista scurta aceste documente care caracterizeaza managementul deseurilor
intr-o unitate medicala, astfel cum prevede Ordinul 1226/2012. Luate si
analizate individual acestea, fie ele reguli procedurate, modele de prezentare
a datelor si inregistrarilor, ele sunt parti ale unui sistem de management de
mediu, astfel cum viseaza si isi doreste ISO 14001.
Poate aici
este farmecul Ordinului 1226/2012. El te ajuta sa iti implementezi un sistem de
management de mediu conform ISO 14001 fara sa nici nu citesti ceritele din
acest standard (ma limitez aici la afirmatia adusa la nivelul documentelor si
inregistrarilor specifice in legatura cu gestionarea deseurilor vizate de Ordinul
1226/2012).
Mai sunt si
alte particularitati ale Ordinului care contribuie la afirmatia de mai sus. Dar
despre acestea in articolele care vin.
Mihai
Dogariu
Lector si auditor
pentru sisteme de
management ISO/OHSAS
TÜV Thüringen/TÜV Karpat
Ti-a placut articolul? Nu uita sa dai Like. De asemenea nu uita ca ne gasesti si pe Facebook
Lasa un comentariu aici si cu siguranta va fi citit si de altii care au nevoie, ca si tine, de un spatiu in care sa comunice despre preocuparile comune in domeniul deseurilor.
Articole
in legatura cu subiectul prezentat:
Ordinul 1226/2012, unexemplu bun pentru managementul de mediu ISO 14001 (2): Despre coordonatorul
activitatii de protectie a sanatatii in relatie cu mediul din unitatile
sanitare si treburile lui
Nu uita de Dictionarul de deseuri: defintiile din Ordinul 1226/2012
Buna ziua. Data fiind legislatia ma gandesc ca un cabinet medical sau de tehnica dentara etc are putine optiuni: fie ajunge sa aiba sistem de management fie isi trimita o asistenta la un curs sau poate face el cursul sau?
RăspundețiȘtergere