miercuri, 5 octombrie 2011

10 secrete care pot imbunatati sistemul de management ISO/OHSAS (II)



6. Controlul operational

(Pentru utilizatorii sistemelor de management de mediu si al sanatatii si securitatii ocupationale exista aceasta cerinta de standard care naste multa neliniste).
 
Desigur, este o cerinta ca oricare alta, totusi are ceva special. In general, managerii de sistem se feresc sa vorbeasca prea mult despre ea si despre ceea ce inseamna cu adevarat. Aici este un punct critic pentru majoritatea celor care se ocupa cu sistemele de management.
 
(Este oare justificata aceasta neliniste?)
 
Daca ne referim la sistemul de management al calitatii, standardul, in capitolul 7, „se lafaie” la tot felul de ”trebuie”, iar utilizatorul are un punct solid de plecare (subcapitole de rang doi si trei). Toate compartimentele operationale sunt luate in considerare aici. Dar ce ne facem cand cerinta 4.4.6 (din ISO 14001 ori OHSAS 18001) este extrem de redusa ca informatie, iar auditorii intreaba tot felul de lucruri imposibile!
 
(Cu adevarat este o cerinta complicata!)

In exemplul pe care l-am dat mai sus, compania a ajuns la o solutie. A renuntat definitiv la a indeplini cerinta 4.4.6. A exclus-o.

7. Lucrul cu oamenii

Din fericire / nefericire, practicantii de management lucreaza mai putin cu masinile (cu obiectele in general), si predominant cu oamenii, cu mintea si cu actiunile lor.

O masinarie face in general cea ce a fost programata sa faca. Merge ori este stricata. Lucrul cu oamenii cere multe abilitati din partea managerilor. Aceasta intreprindere nu este usoara, mai ales atunci cand vine vorba despre schimbare. Iar sistemele de management, fara exceptie, se caracterizeaza printr-o permanenta schimbare si cer adaptabilitate din partea celor care lucreaza in organizatie.

8. Integrarea

Este urmatorul aspect pe lista mea. Evident este vorba despre integrarea sistemului de management ISO/OHSAS cu managementul global al firmei (al afacerii). Este unul dintre subiectele care incita cel mai mult atunci cand discutam de locul sistemului ISO/OHSAS in cadrul organizatiei. Dar sa nu intram in detalii. Aici as vrea sa punctez doar faptul ca managerii de sistem au destul de des sentimentul ca sunt intr-o barca, iar aceasta pluteste legata de un vapor (afacerea in ansamblul ei, firma). Cei din vapor se uita in jos, catre barcuta, si intreaba: cine e acolo jos?

Imi este tiparit in minte un episod legat de o instruire dedicata managerilor de sistem de mediu. Dupa ce am terminat expunerea, asteptand un gest din partea participantilor, un cursant, care fusese tot timpul atent mi-a spus: „Toate sunt bune si frumoase, dar la noi nu se va putea face niciodata asa ceva”. Evident, se gandea ca va da ochii cu top managementul si colegii si ca va avea o mare problema.

9. Eficacitatea

Este unul din termenii din jargon cel mai auzit in timpul auditului. Este unul dintre cuvintele care nu prea ii bucura pe cei care trebuie sa demonstreze cat de eficace a fost o actiune sau alta.

10. Scopul final

Aici lucrurile se complica. De ce? De multe ori facem lucruri pe care stim sa le facem bine ori foarte bine dar uitam ceva: de ce facem lucrul acesta? Este foarte interesant sa aflam de la cei care practica de multi ani lucrul cu sistemele de management care este scopul final al acestora. Revenind la exemplul de mai sus cu barca trasa de vapor. Oare ce vede cel din barca atunci cand se uita in sus la vaporul enorm aflat inaintea lui? Dar oare ce ar spune daca franghia care leaga barca s-ar rupe?

Mihai Dogariu
Trainer si Auditor extern
pentru Sisteme de Management ISO/OHSAS

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu