miercuri, 12 octombrie 2011

10 secrete care pot imbunatati sistemul de management ISO/OHSAS – Nota explicativa

Gradul de „sofisticare” folosit in enuntarea cerintelor pentru sistemele de management in standardele ISO/OHSAS

Cerintele din standard sunt formulari extrem de scurte si generale care ascund foarte multe subtilitati pe care ar trebui mai degraba sa le intuiesti, sa le ghicesti, decat sa le aplici pur si simplu.

Organizatiile fac adesea eforturi in a intreprinde activitati care sa justifice conformitatea. Totusi, o analiza mai detaliata a organizatiilor arata ca acestea executa activitati pentru conformitate mai mult fortate decat naturale, care sa aduca valoare afacerii.

Un exemplu este graba cu care organizatiile elaboreaza proceduri si completeaza formulare cu tot felul de inregistrari doar ca sa demonstreze auditorilor externi ca au un sistem de management functional.

O aplicare corecta a cerintelor din standard implica:

- intelegerea vocabularului din standard, traducerea termenilor utilizati in notiuni concrete, extrase din viata organizatiei, si utilizarea lor in folosul organizatiei, pentru binele ei;

- privirea in ansamblu a cerintelor din standard ca un tot unitar convertit intr-o schema clara de functionare a sistemului de management care sa fie perfect integrat la toate nivelurile organizatiei; schema de functionare trebuie sa fie simpla si usor de utilizat;

- folosirea de instrumente de management (de exemplu, colectarea de date si analizarea acestora in vederea retinerii de informatii folositoare, transformarea informatiei in decizii, urmarirea implementarii deciziilor etc.) care sa transpuna cerintele in actiuni si actiunile in performanta.

- implicarea organizatiei in managementul de tip ISO/OHSAS, managerul de sistem avand rol mai degraba de ”consultant” pentru organizatie si nu de responsabil de conformitate;

Rolul organizatiei ca actor principal in demonstrarea conformitatii

Un audit extern de conformitate are ca obiect principal de studiu „organizatia” ca actor principal in demonstrarea „conformitatii”.

Pentru ca nu le este foarte clar acest lucru, organizatiile deleaga „un reprezentant” care sa fie interfata intre auditorii externi, standard si conformitate. In acest caz, organizatia se „protejeza” ca sa nu fie alterata, transformata, amenintata de prezenta conformitatii. Cu alte cuvinte, organizatiile prefera sa trimita la inaintare un reprezentant, care, in conditiile in care totul merge bine, sa fie in cel mai fericit caz laudat, iar daca lucrurile nu merg bine, sa fie decapitat. Organizatia trebuie sa isi vada linistita de viata ei, fara acest efort suplimentar.

Nevoia organizatiilor de a se proteja este un studiu de caz complex. Aici, rezum comentariul meu la o explicatie sumara. Atunci cand o organizatie nu intelege ca sistemele de management ISO/OHSAS au fost realizate cu scopul explicit de a aduce valoare muncii sale, ea cauta sa se detaseze de acest efort.

Mihai Dogariu
Trainer si Auditor extern
pentru Sisteme de Management ISO/OHSAS

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu