joi, 2 februarie 2012

Cu doua telecomenzi

Tehnica din ziua de astazi mi-a deschis ochii! De curand am achizitionat un televizor nou. Toate bune si frumoase. Dar a aparut o problema pe care nici nu mi-am imaginat-o la momentul achizitiei. Conectarea la cablu a demonstrat ca lucrurile se complica in loc sa se simplifice. Sa ma explic. Ca sa schimb canalele trebuie sa utilizez telecomanda de la furnizorul de cablu. Pentru a schimba volumul la sunet trebuie sa utilizez telecomanda televizorului. Ok, dar ce ma fac atunci cand nu gasesc una dintre telecomenzi? Trebuie sa stau cu ambele, in fiecare mana cate una, pe toata durata vizionarii emisiunilor? Este o nebunie! Inutil sa spun ca nu o data am uitat unde am lasat una sau alta dintre telecomenzi.

De multe ori am fost intrebat de catre auditati: „De ce trebuie sa utilizam in organizatie doua sisteme de management: pe al nostru, al firmei, si altul impus de standardele ISO/OHSAS?” La prima vedere, asa pare. Organizatia sta cu doua telecomenzi in brate. Iar uneori nu mai stie pe care dintre ele trebuie sa apese. Dar, dincolo de prima vedere, ar fi bine sa intelegem, de fapt, de unde si pana unde ”afecteaza” cu adevarat schemele de management ISO/OHSAS functionarea sistemelor de management clasice de la nivelul organizatiilor.

Este clar ca organizatiile nu au nevoie de doua sisteme de management suprapuse. De aici poate si interesul mai scazut, in unele situatii, din partea managementului de la cel mai inalt nivel pentru managementul tip ISO/OHSAS si mai ridicat pentru propriul stil de conducere.

Doar ca, ceea ce ar trebui sa intelegem cu totii – auditori, responsabili de sistem, top management – este ca standardele ISO/OHSAS nu vin cu reguli noi pentru construirea schemelor de management. Aceste scheme se construiesc din metode de management bine cunoscute si bine aplicate in majoritatea organizatiilor.

Nu standardele ISO/OHSAS au inventat managementul strategic, managementul orientat pe obiective şi proiecte, managementul resurselor umane etc. Standardele ISO/OHSAS sunt facute pentru a verifica in ce masura organizatiile aplica diferitele scheme de management cu scopul de a asigura performanta, fie ea de calitate, de mediu ori OHS.

Daca vi s-a intamplat, vreodata, sa aveti impresia ca organizatia este ghidata de doua telecomenzi, ganditi-va mai bine! Cele doua telecomenzi, de fapt, nu exista. Singura telecomanda este cea a managementului global al firmei. Cel mai probabil, veti putea obtine conformitatea cu ISO si, chiar mai important, veti putea sa o mentineti, gasind si tastand combinatia potrivita pe aceasta unica telecomanda.      
  
Mihai Dogariu
Trainer si Auditor extern
pentru Sisteme de Management ISO/OHSAS

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu